Stresul, ce ne-am face fără el
0
 

Articol realizat de

Ioana Agachi

Psihoterapeut, Trainer, Managing Partner Eu, părinte ghemotoc

http://www.ioanaagachi.ro/

contact@ioanaagachi.ro, 0744831508

Într-un sondaj amplu efectuat în 121 de țări s-a măsurat indexul național al stresului pentru fiecare țară în parte. După această măsurătoare, cercetătorii au fost curioși să vadă care este relația dintre acest index și cel al stării de bine, al fericirii. Corelația pe care au constatat-o este uimitoare: cu cât mai mare indexul național al stresului, cu atât mai mare și indexul stării de bine la nivelul populației țării respective. Mai mult decât atât, alte cercetări au arătat că persoanele care au copii înregistrează un nivel de stres mai ridicat decât persoanele fără copii, deși nivelul fericirii este cel puțin egal, dacă nu chiar mai mare. Am putea să facem și noi un experiment: dacă ar fi să ne gândim la momentele în care am avut un nivel de satisfacție foarte mare, drumul până la ele a fost lipsit de stres sau din contră?

În concluzie, se pare că stresul nu este chiar cel mai fioros dușman al nostru. Cu siguranță, efectele stresului pot fi atât pozitive, cât și negative. Dar ceea ce face diferența nu este stresul în sine, ci cantitatea de stres la care suntem expuși, modul în care îl percepem (pozitiv sau negativ) și modul în care îl gestionăm. Două persoane diferite, expuse la aceeași sursă de stres pot reacționa și resimți diferit efectele acestei presiuni. Probabil că ați observat prietene care deși lucrează de acasă îngijind și doi-trei copii reușesc să fie eficiente și relaxante, pe când în aceeași situație alte prietene pot părea epuizate. Diferența o face modul în care percep presiunea exterioară – fie este o provocare frumoasă, incitantă care ne va aduce și beneficii la finalul proiectului, fie ca o amenințare ce cu siguranță ne va îmbolnăvi.

Curiozitatea cercetătorilor nu s-a oprit aici și au măsurat ce se întâmplă în plan fizic atunci când avem o percepție pozitivă sau negativă asupra stresului. Rezultatele sunt uimitoare și de această dată. De exemplu: în cazul persoanelor cu o percepție pozitivă asupra stresului, organismul secretă oxitocină, care cum știm este hormonul dragostei, care ne dă încredere și curaj. În cazul persoanelor cu o percepție negativă asupra stresului, organismul secretă mai mult cortizol, care inhibă digestia, reproducerea, regenerarea și funcțiile creierului. De fapt, atunci când suntem stresați crește viteza cu care creierul procesează informația, dar percepția negativă conduce la inhibare.

Care sunt alte beneficii ale stresului:                              

  • Stresul = energie!
  • Stresul = motivație!
  • Stresul = performanță cognitivă!
  • Stresul conduce la luarea inițiativei!

În ceea ce privește relația cu cei mici, probabil deja ați observat că atunci când suntem stresate ne este foarte dificil să ne conectăm la nevoile copilului, nu mai avem răbdare și nici energie să ne mai jucăm, ci mai mult decât atât apare iritabilitatea și senzația că totul ne enervează.  Astfel intrăm într-un cerc vicios în care starea noastră este percepută și preluată de către copil, care ne știind cum să o gestioneze devine el însuși agitat, fapt care va duce la enervarea noastră ulterioară.

Cum gestionăm stresul? Ei, bine:

  • Acceptă faptul că o doză de stres este inevitabilă, mai ales atunci când lucrăm alături de cei mici!
  • Schimbă-ți perspectiva asupra imaginii pe care o ai despre stres – privește-l ca o resursă!
  • Identifică și fii conștientă de stresorii tăi cei mai importanți!
  • Ai grijă de tine – mănâncă sănătos, încearcă să ai activitate fizică, oferă-ți un timp pentru tine – este greu să resimți negativ stresul atunci când nevoile de bază sunt satisfăcute!
  • Fii atentă la reacțiile tale în relație cu cel mic atunci când te simți stresată și amintește-ți că stresul este al tău și se află sub propriul tău control.

Leave a reply

Your email addres will not be published.
Required fields are marked with